fbpx

Følg oss gjerne på sosiale medier.

Intervju med Kenneth

Kenneth Hauge Mikalsen, Gründeren og daglig leder av Det Bergenske Kaffeselskap snakker om nedturer og oppturer i selskapet.

Dersom en kan sammenligne det å drive bedrift med et kjærlighetsforhold, gi oss 4 tips som har funket for deg?
Kenneth smiler bredt og svarer: tålmodighet, så går ting seg ofte seg til. Stahet; Vær Sta. Om en er sta, så er det ikke så lett å gi opp noe. Balansegang; det å finne en stabilitet. Gjøre det man drømmer om. Vi har bare dette livet, så da må man gjøre det man drømmer om.

Historien
Kenneth startet som avdelingsleder i selskapet i 2008 og tok over 100% av aksjene vinteren 2012. I løpet av denne tiden hadde selskapet rukket å skifte navn fra Det Stavangerske Kaffeselskap Bergen AS til å hete Det Bergenske Kaffeselskap AS. Gjennom 14 år i selskapet har han hatt både oppturer og nedturer. Han startet med null kunnskap om kaffemaskiner, men med utdanning innen økonomi og ledelse. Under oljekrisen måtte han si opp alle ansatte i selskapet utenom seg selv og kutte ned på alle driftskostnader der det var mulig.

Kenneth forteller at han har ikke villet gjøre som i dataspillene om det går dårlig «try again, new game». Det er veldig lett å gjøre i det virkelige livet også. Slå firmaet konkurs og prøve igjen. Historien er full av de som har gjort det. Noen sier du må gå konkurs iallfall en gang før man lykkes. Men hvorfor det? Det er mye bedre å kjenne på det en mislykkes med og forbedre det tenker jeg, sier Kenneth alvorlig.

"Jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe annerledes. Jeg tenkte at jeg får ikke utvikling om jeg skal sitte i denne suppen og gjøre alt selv."

Justeringer, gjøre ting på en annen måte og miljøprofil
Med iherdig jobbing forteller han at han klarte å snu tallene fra 800 tusen i minus i 2012, til 800 tusen i pluss i 2013. Kenneth sier det var hard jobbing i årene som kom. Videre i 2018 når selskapet flyttet til lokalene i Valestrand, startet et nytt kapittel. Jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe annerledes. Jeg måtte selge på en annen måte. Jeg tenkte at jeg får ikke utvikling om jeg skal sitte i denne suppen og gjøre alt selv. Jeg måtte få noen til å gjøre det for meg. Jeg vurderte å ansette en selger, noe som er litt ukjent, for en vet ikke hva man får inn.

Jeg tok i stedet for kontakt med Møtebooking Norge. Der snakket jeg med en veldig trivelig kar som heter Alexander Selheim. Vi ble enige om å teste det ut i et halvt års tid. Jeg oppfattet det som om det kostet flesk. Det var helt nytt for meg. Fikk relevant info og kontaktinformasjon og gikk rett i møte med bedrifter. Det gikk lang tid før jeg ble komfortabel med det. Testsiden viste delvis suksess og nok til å gjøre mer av det. Etter 8-9 måneder var suksessfaktoren tydelig. Vi hadde mange oppfølgingsmøter med tilpasninger hos Møtebooking Norge, som jeg vil si er blitt en nær og god samarbeidspartner, og ikke minst kunde. I 2019 hadde vi 25-30% uttelling på salgsmøtene og har fått flere og større kunder.

Vekst og suksess
Mye av dette er grunnlaget for suksess og veksten vår nå. I 2018 hadde vi 1,9 mill i omsetning med 2 ansatte, noe som var helt ok. Året etter i 2019 opplevde vi over en dobling med en omsetning på 4,2 mill. I 2020 opplevde vi både oppturer og utfordringer. Når pandemien kom var det ikke salgsmøter og gå i og folk på kontorene har drukket mindre kaffe. Vi har hatt folk i delvis permisjon, men alt i alt har det har gått bedre enn fryktet. Vi bedret bunnlinjen, effektiviserte driften og landet vår største avtale noensinne med BKK/Eviny. Den avtalen fikk vi utelukkende på grunn av miljøprofilen vår.

Det er noe vi har jobbet veldig mye med det siste året. Samle inn kaffegruten, bruke den som vekstnæring og vi skal starte med produksjon av østerssopp. Sopp vokser fort når en bruker kaffegrut på grunn av næringsstoffene i kaffegruten. Det holder vi på å jobbe med nå. Det går litt sent, men vi er på vei. Vi har en forsker med på laget og skal søke om forskningsmidler. Øyvind, som nå er bærekraftsansvarlig, har kontakt med flere aktører som har gjort dette før og har lyst å få til et samarbeid med oss. Vi kommer til å bruke all kaffegruten til foredling og produksjon av østerssopp. Så selger vi den gjennom de salgskanalene vi finner ut i felleskap. Ting går senere enn vi har lyst til på grunn av pandemien, men vi er på vei.

Kenneth123rfwhiueh
Kenneth på kontoret.
271332281_646766996773580_5533782683477189290_n
"Hands on" er viktig. Her avbildet på verkstedet sammen med Øyvind Reigstad
Motivasjon er jo kanskje det viktigste. Trangen til å ville skape noe jeg liker, sette et avtrykk. Skape arbeidsplasser. Bygge noe lokalt. Gjøre noe samfunnsnyttig. Jeg er glad i møteplasser.

Hvilke egenskaper har du som gjør at du har klart å stå i det?
Det er vel det at jeg aldri gir opp. Stahet. Fordi at jeg ønsker at ting skal fungere. Jeg ønsker suksess. For min del er det ikke snakk om å bli steinrik, det er ikke det jeg ser etter. Det er et mål å bli økonomisk uavhengig, et personlig mål. Det betyr ikke at jeg må tjene 100 millioner i året. En anstendig grei lønn i året ønsker jeg jo. Det er viktig for meg å oppnå en suksess. Jeg føler at jeg har bygd selskapet fra bunnen av, selv om jeg ble ansatt som avdelingsleder den gangen. Øyvind har vært til stor hjelp i de periodene han har vært inne, som er tredje periode nå. Han har fungert som en rådgiver. Litt ære og litt stolthet, det er det det handler om. Jeg kunne gitt opp underveis.

Om du skal gi noen tips til grundere i motbakke?
Først så vil jeg jo si; gi aldri gi opp. Se på alternativene. Se hva som er mest riktig for deg. Mange ganger har jeg tenkt at nå gidder jeg ikke dette. Skal jeg ta opp enda et forbrukslån for å få dette til? Kenneth rister på hodet og smiler litt ironisk. Så fortsetter han litt alvorlig men engasjert; råd er veldig vanskelig å gi. Du må ha den staheten, ønske om å få til noe. Det handler om å stå i det. En må ha vilje og være fast bestemt på å gjøre ting uansett. Ta kontakt med folk som kan hjelpe deg og gi deg inspirasjon og som gjerne er flinkere enn deg på ukjente områder. Det er vel mine tips om jeg må gi noen sier Kenneth.